اگر تصمیم دارید از شر شوره سر خلاص شوید ماسک روناس را تجربه کنید.
 
چکیده : ریشه روناس دارای ماده ای رنگی به نام آلیزارین است که برای رنگرزی بکار می رفت ولی بعد از اینکه توانستند این ماده را به طریقه شیمیایی تهیه کنند کشت آن برای تهیه آلیزارین متوقف گردید .

 تعداد کلمات 623 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 



معرفی روناس و خواص آن

 روناس گیاهی است که به حالت خودرو در مناطق مدیترانه، در شمال آفریقا و بعضی مناطق آسیا می روید. ساقه این گیاه پوشیده از خارهای ریز است و ارتفاع آن تا حدود دو متر می رسد. روناس با استفاده از خارهای ریزی که دارد به دیوار و درختان می چسبد و بالا می رود. برگ های آن بیضی، نوک تیز و دراز بوده که به صورت گروهی و به شکل چتر از کنار ساقه بیرون می آید.
گلهای روناس کوچک و به رنگ زرد مایل به سبز می باشد . میوه آن گوشتی و به رنگ تیره است. ریشه آن به نام روناس معروف است به رنگ قرمز تیره و به صورت دراز ، باریک و استوانه ای می باشد . دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طبی محسوب می شود. از ریشه روناس در قدیم برای رنگرزی پارچه و نخ استفاده می شده است.
 

خواص داروئی

روناس از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است .
1) باز کننده گرفتگی ها در بدن است
2) ادرار آور است و حبس البول را درمان می کند .
3) برای معالجه بیماری فلج آنرا با عسل مخلوط کرده و به بیمار بدهید .
4) ترشح شیر را زیاد می کند.
5) درد سیاتیک را رفع می کند.
6) یبوست های سخت را معالجه می کند .
7) اشتها آور است.
8) قاعد آور است .
9) خارش پوست را برطرف می کند بدین منظور می توان از ضماد استفاده کرد و یا اینکه جوشانده آنرا در وان حمام بریزید و مدتی در آن استراحت کنید .
10) اوره خون را پائین می آورد .
11) جوش خوردن استخوان شکسته را تسریع می کند .
12) تورم را در بدن از بین می برد .
13) از کمپرس جوشانده روناس برای رفع بیماری های پوستی استفاده کنید .
 

درمان شوره سر با ماسک روناس

با کمک این گیاه دارویی نه تنها می توانید از بروز شوره سر در تعطیلات عید نوروز پیشگیری کنید بلکه می توانید از آن برای تیره کردن رنگ موهای خود استفاده کنید بدون آنکه نگران آسیب های احتمالی تغییر رنگ موهایتان باشید. روناس علاوه بر آنکه می تواند طیف رنگ های قهوه ای تیره، مشکی و پر کلاغی را ایجاد کند، می تواند به درمان شوره سر و درمان و پیشگیری از پوسته پوسته شدن پوست سر شما کمک کند.

نسخه 1: اگر تصمیم دارید موهایتان را پر کلاغی کنید می توانید نصف لیوان پودر رناس را با آب مخلوط کنید و آن را به مدت 45 دقیقه روی موهایتان ماسک کنید. هر 10 دقیقه یک بار پوست سر را با کمک این مرهم به خوبی ماساژ دهید.

نسخه 2: مقداری ریشه روناس را در یک لیتر آب ریخته و بگذارید برای مدت 10 دقیقه بجوشد. این جوشانده را در وان حمام بریزید و برای رفع بیماری های پوستی در آن استراحت کنید. در ضمن با کمپرس جوشانده روناس روی سر می توانید برای درمان شوره سر نیز بهره بگیرید.

نسخه 3: برای به دست آمدن رنگ قهوه ای تیره برای موهایتان می توانید علاوه بر ریشه روناس، پوست گردو و دانه های قهوه را به میزان مساوی ترکیب و با مقداری آب،‌خمیر کرده و به مدت 45 دقیقه روی سر بگذارید.
 

مضرات گیاه روناس

  روناس ترشح ادرار را زیاد می کند و فشار آنرا بالا می برد بنابرین ممکن است در اثر استفاده زیاد ایجاد خون در ادرار کند و در این صورت بهتر است که روناس با کتیرا خورده شود.
 
منبع : برگرفته از مجله سیب سلامت/آکاایران

بیشتر بخوانید :
معرفی روناس و خواص درمانی آن
روناس ، لوله بازکن بدن